In the Darkness, Everything Went All Black

In the Darkness, Everything went All Black utspelar sig i totalt mörker, i en annan värld kanske Det är en värld där någonting gömmer sig i mörkret, Det finns också spår av annat liv på platsen, två personer försöker de förtvivlat hitta en väg ut mot friheten och ljuset. In the Darkness, Everything Went All Black är en operaupplevelse som undersöker mörkrets sensoriska egenskaper. Lyssnar vi mer aktivt när vi inte längre ser? Hur uppfattar vi ljud vi hör i totalt mörker?

Föreställningen är skriven två operasångare och live-elektronik och framförs på engelska. In the Darkness, Everything went All Black är ett samarbete mellan Operation Opera and Teatr Weimar.

”Akustiken är varm och stor, och utnyttjas av solisterna med stor framgång. Ljudet nästan flyger runt i lokalen, vilket ger en viss känsla av desorientering som går väl ihop med konceptet, samt håller en på tårna.” (Carl Magnus Juliusson, GöteborgsPosten, 2018-11-03)

In the Darkness, Everything Went All Black is set in darkness, in another world perhaps. It’s a place where something or someone is hiding in the dark. There are also other traces of life there, two persons are desperately trying to struggle with the situation they are put in, hoping to find a way towards the freedom and the light. In the Darkness, Everything Went All Black is an opera experience that investigates the sensory features of blindness. Do we listen more actively when we can’t see? How do we percieve sound in the dark?

The opera is written for two singers and live electronics and performed in English. In the Darkness, Everything went All Black is a collaboration between Operation Opera and Teatr Weimar. Operation Opera produces music theatre and opera in Halmstad and is supported by Kultur i Halland and Kulturförvaltningen in Halmstad. Teatr Weimar is supported by Statens Kulturråd and Malmö Stad. The performance is documented with support from Stiftelsen Scenkonstens Historia in Gothenburg.


Produktionsår: 2018
Föreställningslängd: 60 minuter
Språk: Engelska
Uppförd med stöd av: Kultur i Halland, Kulturförvaltningen i Halmstad, Statens Kulturråd, Malmö Stad och Stiftelsen Scenkonstens Historia i Göteborg
Konstnärlig samarbetspart: Teatr Weimar
Libretto: Jörgen Dahlqvist
Musik: Kent Olofsson
Konceptdesign: Hedvig Jalhed, Mattias Rylander, Jörgen Dahlqvist, Kent Olofsson och Agnes Wästfelt
Scenografi: Mattias Rylander
Medverkande: Agnes Wästfelt, Hedvig Jalhed och Kent Olofsson
Uruppförande: 6 juli 2018 i Festsalen, Halmstads Teater
Övriga speldatum: 28 oktober 2018 på Óperudagar, Nordic House, Reykjavik (två föreställningar), 2 och 3 november 2018 på Atalante, Göteborg, 11 november 2018 på Transistorfestivalen, Inter Arts Center, Malmö (två föreställningar)